Lelaki mempunyai pilihan

Pilihan berkahwin di usia muda dan bukan dari bangsa sendiri.

Majlis perkahwinan Akubiomed

Cuti sekolah hujung  memang menjadi pilihan pasangan muda yang sudah lama bersulam cinta mengotakan janji ke jinjang pelamin. Memang tidak menang tangan mendapat jemputan dari kawan-kawan sepejabat yang menamatkan zaman bujangnya . Aku tidap pasti masih adakah lagi berkahwin atas pilihan keluarga dan pengamatan aku zaman sekarang perkahwinan adalah berdasarkan suka sama suka antara uda dan dara. Bagaimana pula dengan umur ketika  melangsungkan perkahwinan?

Cerita 1

Akhbar tempatan melaporkan cerita perkahwinan pada usia muda dan si isteri masih lagi dibangku sekolah. Keluarga pasangan muda telah memberi penjelasan dan kekesalan terhadap  tomahan yang dilemparkan oleh pihak yang tidak tahu hujung pangkal cerita sebenar pasangan muda ini . Si ibu merestui menantunya yang mempunyai didikan ilmu agama yang tinggi mampu me-nahkoda bahtera perkahwinan. Cuma aku sesalkan sestengah  pihak melatah tidak tentu pasal mengatakan pasangan itu terlalu muda untuk mendirikan rumah tangga pada usia muda. Siapa mereka ini berhak mengatakan layak atau tidak?

Cerita 2

Kita selalu mendengar cerita gadis tempatan berkahwin warga asing samada secara sah atau kahwin lari. Akhbar tempatan hari ini melaporkan cerita seorang jejaka tempatan berkahwin selain bangsa sendiri dan si isteri adalah bukan dari warga tempatan. Antara sebab-sebab jejaka tersebut memilih gadis bukan dari warga tempatan adalah kerana kos majlis perkahwinan yang meningkat dan gadis tempatan terlalu cerewet serta  nilai-nilai ketimurannya yang semakin terhakis. Memilih pasangan hidup bukan tugas yang mudah kerana kita bukannya boleh membaca hati budi pasangan masing-masing dan mejangka apa yang akan berlaku pada masa akan datang.

Lelaki mempunyai pilihan pasangan hidup.

Apa yang aku mengharapkan supaya anak muda zaman sekarang kembalikan peradaban ketimuran yang semakin lama semakin menghakis atas alasan kemodenan. Perbuatan-perbuatan gelagat anak muda dilaporkan amat menjijikkan sekali. Pilihan keluarga atau sendiri? Berkahwin pada usia muda atau warga asing? Lelaki mempunyai pilihan.

Panduan dari Imam Al-Ghazali

Bakal isteri

  • Beragama
  • Mempunyai perangai yang baik
  • Murah mas kahwinnya
  • Tidak mandul
  • Anak dara
  • Keturunan yang baik
  • Ada rupa
  • Tidak dari keluarga yang terdekat

Suami

  • Beragama
  • Sihat, kuat dan tampan
  • Berpelajaran
  • Berkemampuan dan mempunyai harta
  • Bertanggungjawab
  • Berjimat cermat
  • Ternama

67 thoughts on “Lelaki mempunyai pilihan”

  1. daripada bercouple bawak anak dara orang ke hulu ke hilir tak tentu pasal baiklah die kawen…

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Elok kahwin tapi kena sedia wang dahulu bukan senang nak jaga anak dara orang kalau diri sendiri pun tak lepas lagi :-)

    [Reply]

    fitri Reply:

    haah ek..tang duit pulak citenye…senang2 nak kawen esok baru carik..tak yah carik sekarang..hehe

    [Reply]

  2. Ramai pasangan muda yang kahwin sebelum cukup ilmu agama di dada. Akibatnya berlaku penceraian di usia muda, manakala tahap pendidikan anak pun terabai dari segi akademik dan agama dan mudah terdedah dengan gejala sosial melampau. Senario sekrang sudah cukup menyatakan keadaan semikian. Kebanyakan mereka kahwin atas alasan nak mengelakkan maksiat dan bukan sebab kerana Allah S.W.T atas berdasarkan ajaran Islam.

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Terima kasih ulasan panjang lebar bro diharap dapat membuka mata semua pihak kerana masih ada sinar untuk kembali ke jalan yang benar

    [Reply]

  3. 1. Rasanya masih ada jodoh yg ditetapkan oleh orang tua…contohnya abang sulung aku…jodoh ditetapkan oleh orang tua…dan alhamdulillah…mereka bahagia..
    2. Sekarang, mmg ramai yg berjodoh atas sikap suka sama suka…cuma jgn baru kenal kat fb…terus percaya..
    3. Kahwin muda mmg ramai orang tua sedekit skeptikal..katanya kurang matang…jadi tugas mereka yg nk kahwin samada tua@muda, faham tanggungjawab itu penting…insyaAllah bahagia…ameen
    hafizmd recently posted…Akhirnya si suami tidur lena…My Profile

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Nasihat yang baik. Terima kasih bro :-)

    [Reply]

  4. Pingback: Selebriti Johnny Depp tidak mahu kahwin
  5. dan yang terkini, lelaki boleh berkahwin dengan gadis2 cun dari maghribi dengan kos serendah 14k!!! yeehaaa!!! ayahku pun dah plan nak suruh adikku kahwin dengan orang sana. huhuhu..

    pegang 1 je la.. jodoh tu Allah dah tetapkan.. sampai masa, ikut je. kalau x sampai2.. ada la kat akhirat nanti.. jangan terlalu tergesa2 dan jangan pula asyik menangguh2

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Betultuh di akhirat dijanjikan bidadari-bidadari untuk ahli syurga tapi sebelum itu kena lihat amalan kita dahulu :-)

    [Reply]

  6. Perkahwinan adalah satu perkongsian hidup. Ini membawa makna keseluruhan kehidupan kita harus kita kongsikan dengan pasangan kita setelah kita berkahwin.

    Perkahwinan juga adalah pengikat antara dua keluarga yang sebelum ini mungkin tak kenal antara satu sama lain, namun dengan perkahwinan maka termetrai penyatuan antara dua keluarga.

    Maka secara automatiknya semua hal berkaitan perlu dijaga, jaga hubungan antara suami isteri dan antara dua keluarga. Paling utama jangan pentingkan diri sendiri.

    Kalau dah sampai seru, usia jangan dikira, lebih baik kahwin muda dari dah tua tapi tak kahwin-kahwin.

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Setuju dengan bro :-)

    [Reply]

  7. si lelaki perlu tahu latar belakang bakal isterinya bg mengelakkan perkara buruk di belakang hari. wee
    RedBoys recently posted…Cabaran SEO Berita Sukan TerkiniMy Profile

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Memang dalam pemilihan pasangan tak kita kira lelaki dan perempuan perlu diketahui latarberlakang cuma kadand-kadang cinta itu buta menutupi lubang yang tak nampak

    [Reply]

  8. xkisahlah kawin dengan sape2,asalkan dapat restu keluarga..

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Restu orang tua membuatkan mahligai perkahwinan yang dibina itu bahagia :-)

    [Reply]

    Ladfe Amir Reply:

    kena minta restu isteri jika nak tambah cawangan.

    [Reply]

  9. teringin mak ayah yang pilihkan jodoh. tapi segan nak cakap-.-

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Believe or not, parent saya memeilih jodoh saya dan I never regret as long dapat restu from my parent :-)

    [Reply]

  10. huhu…kawin org magribi macam keluar paper tu..kos murah dan isteri dijamin suci..huhu…tapi kalo dah cukup syarat semuanya..elok2 la kawin…kalo kwin muda bgus..nanti kite tua..anak2 dah besar…senang skit…

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Ada hikmah kawin pada umur muda :-)

    [Reply]

  11. sepatutnya kita rasa gembira bila pasangan tu dah berkahwin, tak perlulah nak pertikaikan perkara2 yang tak sepatutnya dipertikaikan ye tak? kahwin tu lebih baik daripada diorang buat sesuatu yang pasti jadi bualan orang

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Kurang faham kadang-kadang buat baik pun salah

    [Reply]

    tehr Reply:

    aku memang seronok dan sokong sangat2 pasangan yang kahwin dalam usia muda
    ilmu dan duit boleh di cari
    yang penting mahu berbuat yang baik je

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Sama-sama setuju kahwin muda kalau bekalan cukup

    [Reply]

    Ladfe Amir Reply:

    setiap usaha ke arah kebaikan itu, akan sentiasa mendapat bantuan daripada Allah. InsyaAllah

    [Reply]

  12. Kawin ni mcm investment juga.. ada risk dan tak leh harap happily ever after je. Bila dah kawin kita cuma boleh jaga t/jwb sedaya upaya dan bertawakal aje agar pasangan kita pun begitu jugak.
    NGO dan menteri yg menyalak tu… lu pikir la sendiri!

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Tak sepatutnya orang luar yang tidak tahu hujung pangkal buat komen melulu kerana hak masing-masing untuk berumahtangga. Sepatutnya dirai dan doakan kebahagian pasangan tersebut

    [Reply]

  13. hehe..perempuan jugak berhak membuat pilihan, tp kan..itu semua bergantung pada jodoh, siapa lah kita utk meminta yang sempurna sedangkan diri kita pun x sempurna? Pasangan yang sempurna adalah yang boleh menerima keburukan kita dengan hati yang terbuka. Kita adalah manusia yang penuh cacat cela, jadi, jangan lah meminta yang kita sendiri tak layak utk dapatkan.. :)

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Setuju dengan komen yang diberikan semua hendak yang sempurna kita merancang tuhan menentukan kita kena terima Qada dan Qadar seperti didalam rukun iman :-)

    [Reply]

    hafizmd
    Twitter:
    Reply:

    setuju..Allah tetapkan yg terbaik utk kita…hanya hanya merancang, Allah yg tentukan..

    [Reply]

  14. Utamakan agama, i’Allah selamat. :-)

    p.s: gadis melayu menjadi pilihan aku. :razz:

    ”siapa bilang gadis melayu tak menawan,…”

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Selagi pegangan agama kuat Insyallah rumahtangga bahagia :-)

    [Reply]

    hafizmd
    Twitter:
    Reply:

    insyaAllah..itulah yg paling utama :D

    [Reply]

    Ladfe Amir Reply:

    InsyaAllah..jika dicari di tempat yg betul, pasti bertemu dengan calon isteri yg bersesuaian.

    [Reply]

  15. Sepatutnya akhbar, ahli politik serta NGO mempromosi perkahwinan sebagai cara membentras gejala sosial yang semakin kronik sekarang ni dan bukannya mensensasikan berita tersebut dengan pelbagai alasan yang kurang bijak!
    anif recently posted…Blogger Tegar – Siri 11My Profile

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Itu lah sebaik-baiknya kerana sunnah pun mengalakkannya kalau hendk disenaraikan dekat sini pun tak habis :-)

    [Reply]

    tengkorak emas Reply:

    yup, sampaikan kuasa mahkamah syariah dipersoal dan mula dikaitkan dengan melanggar polisi keraajaan pula, cukupla konflik dgn mahkamah sivil, (kes perempuan kahwin bawah umur)

    apabila mahkamah syariah telah membenarkan, pastinya hakim telah mengambil kira beberapa aspek..

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Mahkamah pun sudah putuskan apa masalahnya lagi.Sisuami pun seorang cikgu agama

    [Reply]

    Ladfe Amir Reply:

    bertuah dapat menantu guru agama. sbb tu si keluarga tak sabar-sabar bermenantu kot

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Tuhler pasal moga-moga si suami dapat memberi panduan isteri tentang agama

    [Reply]

    tehr Reply:

    akhbar selalu siar cerita camni:

    saya masih muda
    saya belum puas hidup membujang
    saya belum cukup duit
    saya belum habis belajar
    saya belum belum belum belum …

    sampai bila pun masalah sosial tak habis

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Wah cantik memang kena :-) Terima kasih bro

    [Reply]

  16. Betul tu Bro Umur tidak menjamin kebahagian, yang penting kita ikut cara yang telah disarankan oleh Islam, dan juga mendapat restu daru kedua ibu bapa, InsyaAllah bahagia,

    Ps : Ramai yang kahwin atas dasar nafsu dan harta
    dnoBiz recently posted…Isteri Cantik – Gadis Maghribi sedia ke MalaysiaMy Profile

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Tak faham kuasa talak ditangan lelaki sewenan-wenang disalah gunakan tak sempai inai tak hilang di jari dah nak bercerai yang lebih teruk lagi ada menceraikan isteri ketika sarat mengandung. Mana janjinya yang di ikat ketika bercinta dahulu

    [Reply]

    tengkorak emas Reply:

    jenis yang tak fikir panjang dan terlalu ikut perasaan..nanti mulalah dalam mahkamah cakap ‘sedang mabuk, berada dalam pengaruh pil’ ketika menjatuhkan talak..

    dan mula jadi gila talak..

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Ntahlah mudah sangat salah guna kuasa talak. Walaupun cerai dibenarkan didalam islam tetapi bukan sesuatu yang boleh disalah gunakan

    [Reply]

    hafizmd
    Twitter:
    Reply:

    suatu perkara yg dihalalkan tapi dibenci Allah…mintak jauh

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Minta-minta jauhkan ya ampun

    [Reply]

    Panduan Buah Pinggang Sihat Reply:

    Umur bukanah termasuk dalam rukun nikah.Cumanya masyarakat kita terlalu mementingkan perkara tersbut.Nabi sendri berkahwin dengan Siti Khadijah yang ketika itu jauh lebih berumur dari baginda.Namun perkahwinan mereka kekal bahagia sehinggalah Siti Khadijah meninggal duni,Nabi tetap mencintainya.

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Nabi SAW berumur 25 tahun ketika bernikah dengan Siti Khadijah RA pada ketika itu berumur 40 tahun

    [Reply]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge