Gaji pegawai kerajaan wajib serah kepada isteri

Gaji pegawai kerajaan wajib serah kepada isteri untuk suami yang culas.

Bagaimana agaknya akan terjadi apabila kerajaan menguatkuasa supaya gaji pegawai kerajaan wajib diserah kepada isteri setiap bulan. Apakah reaksi penjawat awam apabila arahan ini dikuatkuasa mulai bulan hadapan? Ini kerana isteri pegawai kerajaan mengeluh tidak mengetahui jumlah pendapatan dan elaun yang diterima oleh suami. Ada suami pegawai kerajaan yang culas memberi nafkah kepada isteri dan keluarga. Ia bukanlah satu guruan tetapi benar-benar akan dilaksanakan mulai bulan hadapan.

Gaji pegawai kerajaan wajib serah kepada isteri akaun isteri hari pertama setiap bulan baru.

Suami dan isteri kongsi duit

kredit: Western Union

Perlaksanaan dasar memasukkan gaji suami pegawai kerajaan kepada akaun isteri adalah perkara yang benar-benar berlaku di sebuah wilayah Gorontalo di utara Pulau Sulawesi di Indonesia. Menurut Gabenor Gorontalo perlaksanaan dasar adalah untuk menjawab keluhan para isteri pegawai kerajaan yang tidak mengetahui elaun dan gaji diterima oleh para suami mereka.

Pengenalan dasar itu dapat memberi peranan isteri membantu suami mengurus kewangan suami dengan lebih cekap.

Pemerintah Gorontalo sedang mengemas kini data pegawai-pegawainya yang sudah beristeri supaya dapat memasukkan gaji suami pegawai kerajaan kedalam akaun isteri setiap hari pertama masuk bulan baru dapat dilaksanakan.

Gaji pegawai kerajaan wajib serah kepada isteri

Kredit: Google

Kalaulah dasar ini dilaksanakan di negara ini, janganlah si isteri tiba-tiba terkejut memeriksa akaun ada banyak duit tidak tahu mana sumbernya. Si suami pula nanti jangan pula buat laporan polis untuk memberitahu kehilangan duit gaji didalam akaun bank mereka.

Sumber: diolah semula dari artikel asal “Pegawai kerajaan wajib serah gaji kepada isteri” oleh Saharudin Musthafa,Utusan.

 

68 thoughts on “Gaji pegawai kerajaan wajib serah kepada isteri”

  1. kalau dilaksanakan kat Malaysia ok gak tu..

    cuma camne pulak kalau isteri pun berkerja atau hanya isteri yang berkerja ? hehehe

    [Reply]

    hafizmd
    Twitter:
    Reply:

    kalau isteri bekerja, polisinya aku rase ttp sama iaitu “duit suami adalah duit isteri, duit isteri ttp duit isteri…” keh3
    hafizmd recently posted…Benarkah cinta itu buta?My Profile

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Dasar ini untuk suami yang bekerja dengan kerajaan sahaja. :-)

    [Reply]

  2. mm..ada baik dan ada buruknya cadangan spti ini. Kalau dpt isteri yg pandai urus duit, memang untung la suami tu tp kalu si isteri kelabu mata tgk duit banyak..mmm memang parah la jawabnya.
    Suami juga jgn culas dgn tanggunjawab mberi nafkah kpd keluarga
    Mekar recently posted…Rawatan Bekam yang Tidak Menyakitkan…My Profile

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Kalau isteri yang kelabu mata habislah licin. :-)

    [Reply]

  3. Suami kekadang tak pandai urus kewangan berbanding perempuan, jadinya tak perlu kot kalau nak serah kat isteri melainkan isteri cuma urus kewangan suami.. Eh!! rasa cam ayat berbelit plak :)

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Pandai-pandailah suami isteri menguruskan kewangan keluarga masing-masing.

    [Reply]

  4. mungkin xperlu diserahkan, cuma lebih baik isteri tau saja, sama juga gaji isteri suami mungkin perlu tahu saja.
    kalau gaji isteri-isteri…sendiri mau ingat.

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Kalau gaji isteri-isteri macam mana pula ceritanya. :-)

    [Reply]

  5. Bagus juga kalau pelaksanaannya dibuat di Malaysia..
    Memang berasa sangat pelik kenapa mesti merahsiakan gaji dengan isteri sendiri.. Perkahwinan merupakan satu perkongsian.
    Moga para suami tidak mengabaikan tanggungjawab mereka dalam memberi nafkah pada isteri.

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Tidak ramai suami ingin mendedahkan gaji mereka kepada isteri kerana bimbang tersebar di mesyuarat tingkap.

    [Reply]

  6. Mungkin ada suami yg kedekut kot..hehe..alaa,suami pon, jgn la berahsia dgn isteri berapa gaji dan elaun yg dpt. kan itu isteri kamu..<<< komen seorg surirumah ekekeke

    [Reply]

  7. Assalam..
    Setuju sangat2,
    tak la duit tu membazir..
    isteri pulak boleh la buka akaun emas….hehe..

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Bagus kalau mempunyai isteri yang berfikiran begitu jangan pula dibeli gelang dan rantai emas.

    [Reply]

  8. Peniaga macam aku ni plak cemana? Bini aku boros tau. Nanti habis duit rolling bisnes aku dia wat gi shopping handbag kat butik Bonia. Haha.

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Bro perlu pandai-pandai menguruskan kewangan keluarga.

    [Reply]

  9. suami wajib bertanggungjawab pada keluarga dari segala segi inikan nafkah dan punca rezeki, ikut kepada peruntukan kot, pandai-pandailah sebab dah jadi suami isteri…

    [Reply]

    akubiomed Reply:

    Sama-samalah menguruskan kewangan keluarga. :-)

    [Reply]

  10. hehehe.. kesiannye kalau mcm tu jadinye..
    kalau isteri die lak jenis boros.. tetapi suaminye x?
    x ke haru jadinye?
    xpatut2..

    [Reply]

    suri Reply:

    tak patut hee..apalah asal klu jgn bertengkar sudah ar

    [Reply]

  11. nak kawin dgn pegawai kerajaanlah mcm ni..huhui :D

    tp bagus juga idea mcm ni, kiranya kalau pape berlaku dalam rmhtangga
    tak ada lah si ister terkontang-kanting tiada harta utk meneruskan hidup…

    [Reply]

    adamfaiz Reply:

    Rugi tul tak stay keje gomen… :)
    adamfaiz recently posted…Perasmian Jabatan Perlindungan Data Peribadi MalaysiaMy Profile

    [Reply]

    adele Reply:

    haaa? haha. swasta lg class tau :D

    [Reply]

    chii Reply:

    hehe..sama2…chii pun nak cari calon yg keje kerajaan gak la :p

    [Reply]

    Jebeng Otai Reply:

    kempunan la kejer swasta..hehe

    sume pakat2 crik gov staff :)

    [Reply]

  12. sebenarnya sudah pun berlaku di negara ini tetapi dalam kes apabila askar kita membuat operasi di dalam hutan yang memakan masa berbulan2 lamanya. itu pun atas persetujuan suami utk menyerahkan sebahagian wang gajinya pada bulan itu utk keluarga….

    maza juga berharap dasar tersebut tidak dilakukan di Malaysia dlm konteks pegawai kerajaan yg bukan seperti askar itew . . . errr.. lagipun SPBA masih belum terlaksana dgn banyak problem yg dihadapi.. ahaks.. lalalala

    [Reply]

    anif
    Twitter:
    Reply:

    Haaa.. betul tu :D Askar dah lama buat.
    anif recently posted…Zoo Johor – Bahagian 2 (2012)My Profile

    [Reply]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge